Plagizál: Idegen szellemi alkotást részben vagy teljesen eltulajdonít, idegen művet (műrészletet) saját nevén közöl.

Az MMC Autochip -ről másolók listája:

A lista rövid, miután a másolók többsége jobb belátásra tért és törölték a weboldalunkról kimásolt részeket.

A listán már nem szerepelnek azok a plagizálók akik törölték a másolatokat, de az esetleges viták elkerülése miatt minden másoló weboldaláról rögzítettük a törlés előtti állapotot.

A másolók minden esetben a saját presztízsüket ássák alá, feltéve hogy van nekik.

Felmerül a kérdés, hogy vajon ki bízza egy olyan cégre az autóját, ahol még egy saját leírás megfogalmazása is nehézséget okoz, és a Jogi Közlemény szabályait megszegve idegen weboldalról kimásolt anyaggal hirdetik magukat és saját tevékenységüket? Ez a hozzáállás az ügyfelek irányába is tükröződhet...

Folytatás szerkesztés alatt

Kezdő chiptuningosok visszatérő hibái, hogy azt hiszik idegen weboldakról kimásolt írásokkal és ellenőrizhetően kamu (év) tapasztalatokat feltünteve, úgy gondolják hogy sikereket érhetnek el a szakmában. Jellemző rájuk a közvetítős módszer (nem ők írják a programot) és az is hogy már féláron 30-40e. Ft-körüli összegért is vállalják egy turbós autó chiptuningját, vagy valami hasonlót. Az ügyfelek nézőpontja: olcsón jót! Ez érthető, de érdemes kicsit körülnézni kire bízzuk autónk agyműtétjét, mert hosszú távon a legolcsóbb ajánlat lehet a legdrágább. Egy rosszul megírt program akkor nyújtja be a számlát, amikor a motorra többszázezer forintot kell utólag költeni, mert egy dilettáns módosította a vezérlőprogramot, vagy esetleg nem is ő módosította csak rátöltött egy programot, aminek a beállított értékeiről halvány sejtelme sincs.

Manapság már minden hétre jut egy újabb kezdő chiptuningos, és mi történik?
Rákeres a Google-ban a "chiptuning" szóra és miután rátalált az autochip.hu-ra, már másolja is a weboldalunkon szereplő írásokat.
Megtisztelő hogy eddig már 51 ember/cég gondolta úgy hogy a mi leírásunk a legmegfelelőbb saját tevékenységük reklámozására, de azzal együtt hogy hosszú távon minket reklámoznak, a másolással egyben saját magukat járatják le és teszik hiteltelenné.

A kezdőknek annyit tudnék tanácsolni, hogy másolás és hazugságok helyett inkább álljanak be a sor végére, ha nem akarják a szavahihetőségüket azonnal elveszteni.

A folytatásban hamarosan le fogok írni egy/két konkrét esetet egyelőre név és képek nélkül.
Címszavakban: 2013 januárjában küldtem el az 50. email-t aminek a tárgya "Engedély nélküli másolat törlése" volt.
A címzett válaszolt, elnézést kért természetesen "a szerkesztők nevében" majd törölte a másolatot, és írt egy saját leírást.
Ez idáig (mondjuk rá, nem kevés jóindulattal ) rendben is lenne.

De!
Amikor az ominózus 50. email-t meg kellett írnom, akkor a címzett weboldalán még 2 éves tapasztalat volt feltüntetve.
Utána volt egy kommentem az index chiptuning fórumon, amiben felhívtam az ügyfelek figyelmét arra, hogy érdemes rákérdezni hány év tapasztalattal rendelkezik az a cég/ személy akire autójukat rábíznák. 2 év tapasztalat ebben a szakmában még ahhoz is kevés, hogy valaki hosszú távú visszajelzéseket kapjon az ügyfelektől (pl. 5 év használat/ több 100e. km)
Csodák csodájára az említett weboldalon ezek után a 2 év tapasztalat hirtelen 20 év háttértapasztalatra módosult.
A 20 év háttértapasztalat nyilván jobban hangzik mint a 2 év tapasztalat.

De, és itt egy újabb DE!
Ha valaki háttértapasztalatra hivatkozik az azt jelenti hogy ő egy közvetítő, a program módosítását nem ő végzi el hanem egy ügyfél számára ismeretlen 3. személy.
Nézzük meg azt is, hogy ebben a konkrét példában honnan jött ez a "20 év háttértapasztalat"?
Megjelent az említett weboldalon egy hivatkozás egy olyan chiptuning cégre, ahol 20 év tapasztalattal hirdetik magukat.
Megnéztem annak a cégnek a weboldalát is, és mit látok?
Érdekes módon ő is az autochip.hu Chiptuning leírásáról másolt, és a weboldala 2011-ben készült!
Vajon mennyre hihető ezek után az emlegetett 20 év tapasztalat?
Az hogy valaki 20 éve látott/szerelt már autót, nem azt jelenti hogy ennyi ideje van a chiptuning szakmában.
Az pedig szintén hihetetlen, hogy a szakmában eltöltött 15 év alatt semmit sem hallottam erről a cégről, miközben azt állítják hogy 20 év tapasztalatuk van.
Egészen pontosan a múlt hónapban szereztem tudomást a létezésükről, amikor a Copyscape kereső jelentést küldött egy újabb másolóról.
Nálam a 15 év tapasztalat arra utal, hogy 1998-ban már rendszeres látogatója voltam az "Expressz udvarnak" ahol akkor hetente adtam fel újabb chiptuning hirdetést.
(Az internet abban az időben még nem volt ennyire elterjedt.)

De!
Ez már a harmadik, de nem kell kell annyira komolyan venni mint az első kettőt..
Én is számolhatnám másképp (hozzájuk hasonló stílusban) az éveket, amik a szakmában eltöltött tapasztalatot jelölik. :-)
1991-ben tuningoltam meg az első autómat, egy 1200-es Zsigulit, ami a tuning után a 2000-es benzines autókat legyorsulta.
Ezek szerint 22 év tapasztalatom van. De ez nem chiptuning.
1989-ben alakítottam át a 250-es ETZ motorkerékpárom hengerfejét duplagyújtásúra (2 gyertya egy hengerfejben) miután az akkori Autó-motor újságban olvastam az Alfa Romeo Twinspark motorjáról.
Ezek szerint 24 év tapasztalatom van. De ez nem chiptuning.
1986-ban lett megtuningolva a már említett ETZ 250, hengerfejfúrás, nagyobb dugattyú, porlasztó fúvókák cseréje, rezonátorcső, stb.
Ezek szerint 27 év tapasztalatom van. De ez szintén nem chiptuning.
Végezetül:
Gyerekkoromban amikor megálltunk egy ÁFOR kúton, ahol a kutasok még gumicsizmában nyomták az ipart és furcsán néztek volna ha megkérdezem hogy hol van a shop, tankoláskor lehet hogy benzingőzt lélegeztem be.
Ezek szerint több mint 40 év tapasztalatom lenne. Kérdés hogy miben?
Chiptuningban mindössze 15, de az van.

M.M.
Az eredeti cikkek szerzője

2013. március 21.

Főoldal
www.autochip.hu