Szakszótár
ABS (Anti-lock Braking System) – Blokkolásgátló fékrendszer
AC (Alternating Current) – Váltakozó áram
ACC (Adaptive Cruise Control) – Adaptív menetsebesség-szabályozás
ACV (Aír Control Valve) – Levegőszabályozó szelep
A/C – KIímakészülék (légkondicionáló)
Adaptív (öntanuló) szabályozás – A mindenkori üzem állapotnak megfelelő alkalmazkodás
ADF (Atmosphiiren-Druckfühler) – Légköri nyomás érzékelő
AFR (Air Fuel Ratio) – Levegő – üzemanyag arány
AFS (Air Flow Sensor) – Légmennyiség mérő
AGR (Abgasrecirculation) – Kipufogógáz visszavezetés
ALDL (Assembly Line Diagnostic Link) – Diagnosztikai csatlakozó
AP (Accelerator Pedal) – Gázpedál
APP (Accelerator Pedal Position) – Gázpedál helyzet (érzékelő/kapcsoló)
ASR (Antriebschlupfregelung) – Kipörgésgátló
ATS (Air Temperatur Sensor) – Levegő hőmérséklet érzékelő
BDC (Bottom Dead Centre) – Alsó holtpont
BPC (Boost Pressure Control solenoid, turbo) – Töltőnyomás szabályozó mágnesszelep (turbófeltöltőknél)
BPP – Fékpedál helyzet (kapcsoló)
BPS (Barometric Pressure Sensor) – Légköri nyomás érzékelője
CAS (Crank Angle Sensor) – Forgattyúszög jeladó
Cat (catalytic converter ) – Katalizátor
CB (Contact Breaker) – Gyújtás-megszakító
Cetánszám – A gázolaj öngyulladási hajlamának mérőszáma
CFi (Central Fuel Injection) – A szívótorokba történő központi befecskendezés
Check-engine – Motorellenőrző jelzőfény a műszerfalon
CID (Cylinder IDentification) – Fázishelyzet jeladó
CIS (Continuous Injection System) – Folyamatos benzin-befecskendezés
CKP (Cranshaft position) – Forgattyúszög
CO – Szénmonoxid: A CO megjelenése a kipufogógázban a nem tökéletes égés következménye
CO2 – A tökéletes égés végterméke a széndioxid.
CPP – (Clutch Pedal Position) – Tengelykapcsoló pedál helyzetérzékelő
CPS – (Crankshaft Position Sensor) – Forgattyúszög jeladó
CPU (Central processing unit) – Központi számítóegység
CSV (Cold start valve) – Hidegindító szelep
CTS (Coolant Temperature Sensor) – Hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő
Dióda – Olyan félvezető (tranzisztor), melyen keresztül az áram csak egy irányban folyhat át.
DIS (Distributorless Ignition System) – Elosztó nélküli gyújtási rendszer.
Distributor – Gyújtáselosztó
DME (Digital Motor Electronics) – Digitális motor elektronika
DMM (Digital Multi-Meter) – Digitális multiméter.
DOHC (Double Overhead Camshaft) – Két, felül elhelyezett vezérműtengely
DVM (Digital Volt Meter) – Digitális feszültségmérő
ECT (Engine Coolant Temperature) – A motor hűtőfolyadékának hőmérséklete
ECU (Electronic Control Unit) – Elektronikus vezérlőegység
EDIS (Electronic Distributorless Ignition System) – Elektronikus vezérlésű, elosztó nélküli gyújtás
EEC (Electronic Engine Control) – Elektronikus motorvezérlés
EEPROM (Electrically Erasable and Programmable Read Only Memory) – Elektronikus úton törölhető és újraprogramozható memória
EFi (Electronic Fuel Injection) – Elektronikus benzin-befecskendezés.
EGR (Exhaust Gas Recirculation) – Kipufogógáz visszavezetés
EI (Electronic Ignition) – Elektronikus gyújtás
Elméleti levegőszükséglet – A tüzelőanyag maradéktalan elégetéséhez minimálisan szükséges levegőmennyiség (sztöchiometrikus keverési arány)
EMS (Engine Management System) – Motorirányító rendszer.
EPROM (Erasable and Programmable Read Only Memory) – UV-fénnyel törölhető, elektronikus úton olvasható, programozható memória
ESA (Electronic Spark Advance) – Elektronikus előgyújtás vezérlés
ESP (Elektronic stability program) – Elektronikus menetdinamika szabályozás.
EVAP (EVAPorative emission control systems) – Benzingőz-emisszió vezérlő rendszerek
EWS (elektronische Wegfahrsperre) – Elektronikus indításgátló (immobiliser)
FCR (Fault Code Reader) – Hibakód kiolvasó
FDR (Fahrdynamikregelung) – Menetdinamika szabályozás
Frekvencia – Másodpercenkénti rezgésszám
Fűtőérték – Egységnyi tüzelőanyag elégetésekor keletkező hőmennyiség
FWD (Front Wheel Drive) – Elsőkerék hajtás
GND (ground) – tesztelés
HAC-szenzor (High Altitude Compensation) – Légköri nyomás érzékelő
Hall-jeladó – Az impulzus-jeladók egyik típusa
Hibrid – Félvezető elemekből álló, műgyantába ágyazott áramkör
Hz (Hertz) – A frekvencia mértékegysége (1/s)
lAT (Intake Air Temperature) – A beszívott levegő hőmérséklete
IC (Integrated Circuit) – Integrált elektronikai áramkör
Intake system – Szívórendszer
Intercooler – Közbenső hűtő: a turbófeltöltő és a motor közé iktatják be, célja a turbó sűrítőjében felmelegedett levegő lehűtése és ezzel a motor töltésének javítása.
Input – Irányító rendszerek bemeneti oldalának jelölése
ISC (ldle speed control) – Alapjárat szabályozás
ISCV (ldle speed control valve) – Alapjárat-szabályozó szelep.
Jelfeszültség – Az érzékelőktől az ECU-hoz irányuló változó feszültség
Katalizátor – Olyan anyagok, melyek bizonyos vegyi folyamatokat létrehoznak vagy gyorsítják azok lefolyását, de közvetlenül nem vesznek részt a reakciókban.
Kick-down kapcsoló – Teljes-gáz kapcsoló
kPa – A nyomás és a vákuum hivatalos mértékegysége (1 kilopascal = 1000 Pa = 0,01 bar).
KS (Knock Sensor) – Kopogásérzékelő
kW – A teljesítmény mértékegysége 1kW = 1,36 LE (lóerő )
LCD (Liquid Crystal Display) – Folyadékkristályos kijelző
LED (Light Emitting Diode) – Fénykibocsátó (világító) dióda.
Levegő – Nitrogén (79%), oxigén (20%), széndioxid (0,04%) és semleges gázok (0,06%) keveréke.
Léptetőmotor – Alapjárat-állító eszköz
LGS (Leergasschalter) – Gázpedál jeladó alaphelyzet kapcsolója
LTF (Lufttemperaturfühler) Levegő hőmérséklet érzékelő
MAF (Mass Air Flow sensor) – Légtömegmérő
MIL (Malfunction Indicator Lamp) – Hibajelző lámpa
Motronic – Bosch motorvezérlési rendszer
MPi (Multi-Point lnjection) – Hengerenkénti tüzelőanyag befecskendezés
N – Automata sebességváltóknál üres állás
Négyszög-jelforma – Egy áramkör be- és kikapcsolását ábrázoló kép az oszcilloszkópon
Newton (N) – Az erő hivatalos mértékegysége. 1 N erő 1 kg tömegen 1 m/s- gyorsulást hoz létre.
NKW (Nutzkraftwagen) – Haszongépjármű (korábbi német rövidítése LKW)
Non volatile memory – Nem elveszthető memória: az ECU memóriájában tárolt adatok azon része, melyek nem vesznek el az akkumulátorsaru levételekor.
NTC (Negative Temperature Co-efficient) – Negatív hőmérsékleti együttható: olyan érzékelő, melynek ellenállása a hőmérséklet növekedésekor csökken. Pl. hűtőfolyadék és levegő hőmérséklet jeladók.
NW (Nockenwinkel) – A vezérműtengely elfordulási szöge
OA (Octane Adjuster) – Oktánszám beállító
OBD (On Board Diagnostics ) – Fedélzeti diagnosztika
OFF – ki, kikapcsolt állapot
OHC (Overhead camshaft) – Felülvezérelt, felülszelepelt motor
Ohm – Az elektromos ellenállás mértékegysége
ON – be, bekapcsolt állapot
OT (Obere Totpunkt) – Felső holtpont
OTS (Oil Temperature Sensor) – Olajhőmérséklet szenzor
Output – Irányító rendszerek kimeneti oldalának jelölése
Overrun – Lassítás motorfékkel
p – Automata sebességváltónál a parkolási állás
PA (Pressure atmospheric) – Légköri nyomás.
PAS (Power Assisted Steering) – Szervokormány
PCM (Powertrain Control Module) – Hajtáslánc irányítóegység
PKW (Personenkraftwagen) – Személygépkocsi
Pot – Potenciométer: változtatható ellenállás
PR (Pressure Regulator) – Nyomás-szabályozó.
PRCV (Pressure Regulator Control Val ve) Nyomás-szabályozó mágnesszelep.
PROM (Programmable Read Only Memory) – Programozható állandó érték tároló, csak olvasható, a beírt jelek az első programozás után nem változtathatók meg
PS (Pferdestárke) – Lóerő
P/S (Power Steering) – Szervo-működtetésű kormányszerkezet
PTC (Positive Temperature Co-efficient) – Olyan jeladó, melynek ellenállása a hőmérséklet növekedésével arányosan nő.
Relé – Mágnestekerccsel működtetett kapcsoló. A tekercselés működtetéséhez kis áramerősség is elegendő, az így létrejött mágneses erő zárja a relé érintkezőit, melyek nagyobb áram átvezetésére alkalmasak, mint maga a működtető kapcsoló.
ROM (Read Only Memory) – Állandóérték-tároló, csak olvasható memória
PM (revolutions per minute) – Percenkénti fordulatszám (l/min)
RWD (Rear Wheel Drive) – Hátsókerék hajtás
SCV (Suction Control Valve) – Szívásvezérlő szelep
SD (Self Diagnosis) – Öndiagnosztika
SEFI (Sequential Fuel Injection) – Szekvenciális rendszerű befecskendezés
SG (Steuergerát) – Irányító- (vezérlő-) egység
SOHC (Single Over Head Camshaft) – Egy vezérműtengelyes, felülvezérelt motor. Ugyanaz a tengely működteti a szívó és a kipufogó szelepeket.
Soros kivezetés – A vezérlőegység kimenete, a hibák vagy értékek digitális formátumú jelei számára
SPi (Single Point Injection) – Egypontos, a fojtószelepházban történő befecskendezés
Static ignition – Statikus gyújtás, elosztó nélküli gyújtás
Sűrítés – A beszívott levegő/üzemanyag keverék összesűrítése az égés előtti minimális térfogatra
Sűrítési arány – A felső holtpontban mért sűrítési tér viszonyítása az alsó holtpontbeli lökettérfogat + sűrítési térhez.
Szekunder levegő rendszer – A beszívott levegő egy részének szabályozott átvezetése a kipufogó rendszerbe
Szekunder gyújtási kör – A gyújtótekercs nagyfeszültségű oldalától vezet a gyújtógyertyákhoz
Szelepvezérlés – A szelepek nyitásának és zárásának időpontjai a forgattyús tengely és a dugattyúk helyzetétől függően.
Szenzor – Az elektronikus rendszerben alkalmazott érzékelő (jeladó).
Sztöchiometrikus keverési arány – A motorba juttatott levegő és tüzelőanyag olyan keverési aránya, amelynél a tüzelőanyag éghető tartalma elméletileg maradéktalanul eléghet.
TBCV (Turbo Boost Control Valve) – Turbófeltöltés szabályozó mágnesszelep
TC (Turbocharger) – Turbófeltöltő
TCI (Turbocharged Intercooled) – Turbófeltöltés levegó-visszahűtéssel
TCM (Transmission Control Module) – Sebességváltó vezérlőegység
TCS (Traction control system) – Kipörgésgátló hajtásszabályozás.
TDC (Top Dead Centre) – A dugattyú felső holtponti helyzete
Termisztor – Hőmérsékletfüggő ellenállás.
TPS (Throttle Position Sensor) – Fojtószelepállás érzékelő
Tranzisztor – Félvezető elem, elektronikus rendszerekben kapcsolóként és erősítőként alkalmazható.
TS (Throttle Switch) – Fojtószelep kapcsoló.
TV (Taktventil) – Ütem szelep
TVS (Thermal Vacuum Switch) – Hő-vákuum kapcsoló
UT (Untere Totpunkt) – Alsó holtpont
VAF (Vane Air Flow) – Billenőlapos légmennyiségmérő
Vákuum – A légköri nyomástól kisebb nyomás
Változó geometriájú turbófeltöltő – Változtatható lapátállású vezetőkerék alkalmazása a turbinánál – ami egyenletesebb feltöltési nyomást biztosít.
VIN (Vehicle Identification Number) – Járműazonosító szám: Iehetővé teszi a modellév és egyéb gyártási jellemzők megállapítását.
Volt – Az elektromos feszültség mértékegysége (V)
VSS (Vehicle Speed Sensor) – Járműsebesség érzékelő
VSV (Vacuum Switch ing Valve) – Vákuumműködtetésű kapcsolószelep
VTG (Variable Turbinengeometrie) – Változtatható geometriájú turbófeltöltö.
Waste gate – Kipufogógáz-oldali megkerülő szelep a feltöltő turbinájánál.
Watt – A teljesítmény mértékegysége. 736 W = 1 LE , 1kW = 1000 watt = 1,36 LE
WCS (Wastegate Control Solenoid) – Turbófeltöltő megkerülő szelepét szabályozó mágnestekercs.
WOT (Wide Open Throttle) – Teljesen nyitott fojtószelep
WTS (Coolant Temperature Sensor) – Hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő