Referencia Referencia

MMC Autochip LinkedIn profil
MMC Autochip YouTube csatorna
vissza az MMC Chiptuning Fõoldalra

Általánosságban a chiptuningról, tényekről és tévhitekről

Manapság is számos tévhit kering az interneten és a köztudatban a chiptuningról, a blog célja hogy részletes és valódi információkat nyújtsunk ügyfeleinknek és leendő ügyfeleinknek a témával kapcsolatban.

Kezdjük a szó jelentésével!

A tuning szó jelentése hangolás.

google-translate-chiptuning-hangolas 

A motorvezérlő – ECU

A motor működését az ECU (Electronic Control Unit) magyarul a vezérlőegység irányítja a jeladóktól kapott információk alapján. Minden jeladó adata az ECU-hoz érkezik be, a kapott jelek  alapján történik a motor működésének szabályozása: pl. a pillanatnyi terhelésnek megfelelően mennyi legyen a befecskendezett üzemanyag mennyisége, mekkora legyen a turbónyomás stb.

A folyamat természetesen digitalizált,  a mai korszerű autókban egy vezérlőegység akár 50 millió műveletet is képes végrehajtani másodpercenként, így a szabályozás nagyon gyors és folyamatos. A vezérlőegységben található az ominózus chip, ami a vezérlőprogramot tárolja. A chiptuning a chipben található vezérlőprogram módosítását, hangolását  jelenti. A chip hangolásához a chipben lévő adatok módosítása szükséges.

Chiptuning és chiptuning közötti különbségek

Kérdés hogy ez a hangolás behangolás, vagy elhangolás lesz?  Minél nagyobb tapasztalattal rendelkezik az aki ezt csinálja, annál finomabban tudja az autó állapotának figyelembevételével módosítani a vezérlőprogramot, és megvalósítani az ügyfél egyéni kéréseit. A chiptuning jelentése optimális esetben finomhangolás.

Tanácsok vásárlás előtt

Az utóbbi években megfigyelhető egy olyan tendencia, hogy lassan már minden hétre jut egy új chiptuningos, vagy aki annak mondja magát.  Ez megnehezítheti az ügyfelek választását, ezért segítségképpen leírjuk azokat a szempontokat amikre érdemes odafigyelni vagy rákérdezni.

  1. Hány év tapasztalattal rendelkezik az a chiptuningos, akire rábízná nagy értékű autója  agyműtétjét?
  2. Ő írja a programot vagy közvetítő, vagy internetről levadászott bizonytalan eredetű programot tölt fel?
  3. Egyedi programot készít minden autóhoz, vagy egy másik autóhoz készült programot használ?
  4. Régebbi, csak forrasztással megoldható típusokat is tud-e programozni, azaz fűzik-e baráti szálak a Weller pákához?
  5. A legújabb autókat is tudja programozni mert folyamatosan fejleszt, vagy csak klón eszközökkel bizonyos típusokat tud vállalni?
  6. A chiptuning program megírásánál egyéni kéréseket is figyelembe tud venni, és  az észrevételeknek megfelelően van-e lehetőség utólagos módosításra?
  7. Mobil chiptuning olcsón. Mindenkit óva intünk ettől a megoldástól!

Több ügyfelünk is érdekes történeteket mesélt erről, miután kipróbálta a házhoz jönnek vagy találkozzunk egy parkolóban  megoldást.

Rossz program került az autóra, nem egy esetben több százezer forintos javítási költséget vonva maga után. Az ügyfél elmondta a problémákat a mobil “chiptuningosnak” de utána a hívott számon előfizető már nem volt kapcsolható. Az ember mobil volt de a telefonja már nem annyira, és mivel házhoz ment mert műhelye sem volt, nem is lehetett ezután megtalálni…

A chiptuning fogalma

A chiptuning egyedi beállítás, finomhangolás. Nem lehet interneten/ webáruházon keresztül megrendelni, mert szellemi termék,  továbbá egy adott autóhoz készül az autó állapotának és az ügyfél kéréseinek figyelembevételével.  Amit webáruházon keresztül lehet rendelni annak a neve tuningbox, bár számos esetben az ügyfeleket megtévesztve chiptuningként hirdetik és forgalmazzák.

A tuningbox működése

A tuningbox mint a nevében is szerepel, egy kézzelfogható doboz(ka) . Univerzálisan csatlakoztatható azonos gyártmányú de különböző típusú autókban is. Ezzel a módszerrel az egyedi beállítás egy adott autóra és a tulajdonos igényeihez igazítva, nem valósítható meg.

A tuningbox beszerelése úgy történik hogy egy jeladóról lehúzzák a gyári csatlakozót, így megszakítva a kapcsolatot az adott jeladó és a vezérlőegység között. A tuningbox egyik végét csatlakoztatják az adott jeladóra, a másik végét a lehúzott gyári csatlakozóra. A tuningbox így a jeladó és az ECU közé lett sorosan bekötve, tehát a jeladó elvesztette a közvetlen kapcsolatot a vezérlőegységgel. A tuningbox működési elve, hogy hamis jelet küld a computernek.

Tuningbox szívóbenzines autókhoz

Szívóbenzines autóknál általában a hőmérséklet jeladóra csatlakoztatják, így a vezérlőegység akkor is azt a jelet fogja kapni hogy a motor hideg, amikor az már régen üzemmeleg. Az üzemanyag bedúsításán kívül más nem történik, és az előgyújtás sem hangolható ezzel a módszerrel.

Tuningbox Common Rail diesel autókhoz

Common Rail (közös nyomócsöves pl. CRTDI jelölés) rendszerű diesel autók esetében, az egy jeladót értékét elcsaló tuningboxok a rail nyomás szenzorra vannak csatlakoztatva. Így a box akkor is azt a jelet fogja küldeni az ECU-nak hogy alacsony a rail nyomás még emeljünk rajta, amikor már a maximális érték fölött járunk.

Chiptuning és tuningbox összehasonlítás

A korszerű diesel autók esetében egy jól végrehajtott chiptuning során, átlagban 6-8 paraméter egymással összhangban történő módosítása szükséges. Ezzel szemben a tuningbox csak egy paraméteren változtat, de azon olyan mértékben ami káros a motorra. A tuningbox a finomhangolás és az elérhető teljesítménynövekedés tekintetében is messze elmarad a chiptuningtól.

Tuningbox problémák

A rail nyomást növelő boxok ugyan több üzemanyagot juttatnak az égéstérbe, de a tökéletes égéshez  szükséges többlet levegőt nem tudják biztosítani, mert a turbónyomást nem képesek szabályozni. Ez részecskeszűrős ( koromszűrő, DPF, FAP ) autóknál elég gyorsan hibákat tud generálni, egy tönkrement részecskeszűrő cseréje több százezres kiadást jelent.

A box képes arra hogy a rail nyomást irreális mértékben megemelje, ami a nagynyomású rendszer (szivattyú, porlasztócsúcsok) idő előtti elhasználódását eredményezi.  A boxok egy része  potméterrel is el van látva, így akár egy  tájékozatlan felhasználó is szabályozni tudja, hogy mennyivel rövidítse meg a motor élettartamát.

Már többször és több helyen leírtuk, de nem győzzük hangsúlyozni:
A TUNINGBOX NEM CHIPTUNING, ÉS A CHIPTUNING NEM TUNINGBOX!

Az MMC Autochip kizárólag chiptuninggal, motoroptimalizálással, a vezérlőegység programozásával foglalkozik, tuningbox forgalmazásával nem.

Adalék a témához

Van olyan szintén chiptuninggal foglakozó kolléga, aki a különböző hibajelenségeket okozó tuningboxokat kiszerelés után (éveken keresztül) nemes egyszerűséggel széttaposta. Mi nem folyamodtunk ilyen drasztikus módszerhez (bár kedv lett volna hozzá) inkább félretettük a kiszerelt boxokat,  így mára összegyűlt belőlük egy ládára való elrettentő mennyiség.

Van köztük minden féle és fajta: házi tákolmány meg dizájnos, analóg és digitális, potméterrel vagy anélkül. Van közöttük sok teljesen egyforma is, csak annyi különbséget látni, hogy a forgalmazó saját weboldalának neve van felmatricázva. Nyilván nagy szakértelem szükséges egy ilyen matrica felragasztásához..

Chiptuning a motor tartósságának figyelembevételével

Az MMC Autochip –nél a chiptuning program elkészítésekor elsődleges szempont a motor tartóssága. Minden motorfunkcióhoz tartozó paraméteren a biztonságos határon belül módosítunk, ami hosszú távon sem káros a motorra, turbóra, váltóra, erőátvitelre. Ezeken a kereteken belül hozzuk ki a motorból a gyári tartalékokat. Ez nem azt jelenti, hogy ettől kezdve minden alkatrész örök életű lesz, de a motor megfelelő használat és szervizelés mellett ugyanannyit el fog menni hibamentesen, mint a gyári programmal. Minden autóra egyedi chiptuning programot írunk az autó saját gyári szoftverének módosításával, figyelembe véve ügyfelünk kéréseit és a motor állapotát.

Kategória: Cikkek

Tervezett elavulás – Az autóalkatrészek tartósságáról

A mai profitorientált világban az autógyártó cégek nem törekednek arra, hogy az alkatrészek tartósak legyenek. A gyártók érdeke, hogy növeljék a termelést, és egy adott üzemóra/használat után az ügyfelek vásároljanak új alkatrészeket, vagy vegyenek egy új autót, mert a termelés szintentartása/növelése csak így valósítható meg.

Az alkatrészek nem azért mennek tönkre idő előtt, mert a mérnökök nem értenek a tervezéshez; a valóságban ez úgy zajlik, hogy a mérnököket kifejezetten utasítják az adott alkatrész megtervezésekor, hogy az hány üzemóra használat után menjen tönkre. Ez a jelenség nem csak az autóiparban figyelhető meg.

Példák a tervezett elavulásra

Nézzünk például egy serpenyőt, amin elvileg semmi nem tud tönkremenni, a tervezőmérnököknek mégis sikerült megoldaniuk ezt a „problémát”. A módszer általában az, hogy a serpenyőhöz rögzített nyél alulméretezett szegecsekkel van rögzítve, és egy idő után a nyél egyszerűen letörik. A megoldás a vásárló számára ebben az esetben már csak az lehet, hogy vegyen egy új serpenyőt. Így növelhető a termelés és az eladott serpenyők száma, valamint a profit is.

A családban van olyan serpenyő, ami több mint 70 éves, és még mindig egyben van. Ezt a serpenyőt anno úgy gyártották le, hogy a tartósság volt a szempont, és a gyártás során nem alkalmazták a tervezett elavulás trükköt. Ha alkalmazták volna, és feltéve hogy a serpenyő akár 5 év használatot is kibírt volna mielőtt tönkremegy, akkor a serpenyő gyártója 1 darab helyett 14 darabot adhatott volna el az idők folyamán, ami 1300 százalékos termelés növekedést generált volna.

A példákat a végtelenségig lehetne sorolni a múltból és a jelenből: a régebben gyártott Mercedesek között gyakori volt, hogy 1 millió km futásteljesítmény felett is tovább működtek. Ott voltak az örökéletű NDK-s hűtőszekrények, melyek tervezésekor a mérnökök azt az utasítást kapták, hogy a terméknek minimum 25 évig kell működnie hibamentesen javítás nélkül, és az izzó sem éghet ki, hozzátéve hogy a magyar gyártású LEHEL hűtőszekrények is jól teljesítettek.

Néhány ellenpélda a jelenből: műanyag kerti székek szándékosan meggyengítve és elvékonyítva előre meghatározott helyeken, hogy a termék néhány év használat után eltörjön, és még az sem számít, hogy a frissen eltört műanyag felület mennyire balesetveszélyes, 1 hétig működő öngyújtók, melyeken van ugyan szelep az újratöltéshez de sosem lesz rá szükség mert az öngyújtó már azelőtt tönkremegy, hogy a benne lévő gáz elfogyna, kevés használat után tönkremenő drágán megvásárolt energiatakarékos izzók, stb.

Tervezett elavulás az autóalkatrészek esetében

Visszakanyarodva az autók alkatrészeinek témájához, az olvasottak után talán már nyilvánvalóbb a kép, vajon mitől megy tönkre egy ABS jeladó, miért lesz pixelhibás egy kijelző, miért romlik el egy főtengely jeladó vagy egy turbónyomás szabályozó szelep, hogyan hibásodhat meg egy légtömegmérő vagy egy hűtőventillátort kapcsoló hőgomba.

Még egy trükk a gyártók részéről, hogy az esetek többségében a gyártott termék konkrétan meghibásodott alkatrészének kicserélésére vagy javítására nincs lehetőség (kivétel néhány kifejezetten erre szakosodott cégnél) a gyártó így  rákényszeríti az ügyfélre, hogy a komplett egységet vegye meg, ahelyett hogy a hibás alkatrész javításával, jóval kisebb anyagi ráfordítással megoldható lenne a probléma. Például nem javítják az ABS jeladót, az ügyfél vegye meg az új alkatrészt, nem javítják a pixelhibát így vásárolni kell egy új kijelzőt vagy egy komplett műszeregységet.

Az is bevált dolog a gyártók részéről, hogy 2-3 alkatrészt egyetlen egységként építenek be, így ha ezen az egységen belül csak egyetlen alkatrész tönkremegy, akkor a hiba javításához a komplett egységet (egy alkatrész helyett kettőt vagy hármat) kell megvásárolni.

Konkrét példa

Példa a közelmúltból: Opel Vectra B 2.0i 16v 136 LE X20XEV gyártási év 1999, tehát nem egy mai darabról van szó.
Hibajelenség: az autórádión a befogott állomások zajosak, mintha gyenge lenne az adás, vagy egy völgyben árnyékolt helyen lennénk. Az autóhifis szakember diagnózisa: a tetőantenna alatt található gumi elöregedett, és alatta nedvesség jut be az antenna csatlakozójához, ami így elkezdett oxidálódni és érintkezési hiba lépett fel. Miután kicsit megmozgatta az antennát, az érintkezés helyreállt és a rádióadók újra tisztán kezdtek el szólni.

Ez nyilván nem lehetett végleges megoldás a problémára, mert egyrészt az oxidáció és a rossz kontakt újra meg fog jelenni, másrészt csak idő kérdése hogy a rossz gumitömítés miatt a tetőkárpit is beázzon. Szerencsére a tetőkárpit még nem ázott be, és az ügyfél ezt előrelátóan nem is akarta megvárni, egy gumitömítés kicserélése egyébként sem számít nagy tételnek. Ennél a résznél megkérnék mindenkit aki e sorokat olvassa, hogy próbálja megtippelni a javítás összegét!

A javítás összege

Most jöjjenek a számok, de előtte kezdjük egy meglepetéssel! Az Opel alkatrész boltban pillanatok alatt kiderült, hogy a tetőantennához gumialátétet külön nem gyártanak (az eladó közölte hogy sokan keresik, és már arra is gondolt, hogy rá kellene állnia a gyártására) csak komplett tetőantennát lehet vásárolni. Kedvezménnyel 19000 Ft-ba kerül a tetőantenna a gumialátéttel, de ez csak a tetőantenna aljzat, az antennaszár további 3500 Ft, és ha új ablakmosó spricni is kell (ami a tetőantenna aljzattal van gyárilag kombinálva) az további 1700 Ft.

A tetőantenna gumitömítésének cseréjéhez szükség van a tetőkárpit megbontására, tehát a felsorolt tételekhez még 2 óra munkadíj hozzáadódik. Ez egy abszolút profi megoldás a gyártó szemszögéből, hiszen egy lassan 20 éves és már 14 éve nem gyártott autó esetében is több mint 20000 Ft értékben tudott eladni alkatrészt, egy elöregedett 100 Ft-os gumitömítés miatt.
A jelenség nem újkeletű, sőt majdnem 100 évre bizonyítottan visszavezethető.

Érdekességképpen itt megtekinthető egy, a témához kapcsolódó videó:

Kategória: Cikkek
vissza az oldal tetejére

Protected by Copyscape Web Plagiarism Detector
Copyright © Minden jog fenntartva | design by DC
Jogi Közlemény

MMC Autochip YouTube csatorna
MMC Autochip LinkedIn profil
a Facebookon: MMC Autochip Chiptuning Facebook oldal