vissza az MMC Chiptuning Fõoldalra

vissza a BMW típustáblázathoz

A BMW (Bayerische Motoren Werke AG, azaz Bajor Motorgyár Rt.) a világ egyik független autógyára. Évi termék darabszámuk óriási, egymillió darabszámot is elérik. A BMW önállósága talán a Honda autógyár működési módjával hozható párhuzamba. Mindkét cég közel azonos karriert futott be. Kezdetben motorkerékpárral indultak, majd áttérve az autógyártásra, beindultak a sikerek. A két autógyár mindvégig megtartotta önállóságát.

Összességében elmondható, hogy a BMW nem csak autók, hanem motorkerékpárok és motorok német gyártója, így nem véletlen, hogy a gyár központja Münchenben található.

A gyártás története nagyon érdekes és rendkívül izgalmas, számos komoly fordulóponttal. Éppen ezért csupán néhány fontos állomásra tudunk itt kitérni.

A Rapp Motorenwerke GmbH volt a BMW elődje, melyet Karl Rapp alapított 1913-ban. Híres, kiemelkedő tudású mérnökökkel dolgoztak, kifejezetten fontos Max Friz neve, hiszen ő, az igen szorgalmas és törekvő, tehetséges mérnök fejlesztett ki olyan repülőgép motort, mely alkalmassá tette a repülőgépeket a teljesítményveszteségek csökkentésére. A találmányra hamar felfigyeltek és óriási bevételt jelentett a fiatal cég számára. A porosz katonai vezetés 2000 db-ot rendelt a találmányból.

A cég alapításának valódi időpontja 1916. március 7. Áttörést jelentett szintén a cég számára az 1923-as év. Ehhez az időponthoz kapcsolódik az első motorkerékpár kifejlesztése, Max Friz és Martin Stolle fejlesztették ki az R32-t. Ettől az időponttól megszületett a cég egy teljesen új termelési ágazata. Ezek után 1924 szintén egy jelentős fordulópont, hiszen a gyár ismét elkezd repülőgépeket gyártani.

A BMW autógyárrá igazán 1928-ban vált, Eisenachban. A BMW első szériaautója 1929. március 22-én született meg. 1933-tól a repülőgyártás jelentősége ismét komolyabbá vált, a motor-és autógyártás szinte mellékes termelési ágazattá alakult. A hirtelen profilváltás ellenére új modellek is megjelentek, mint például a 326-os, a 327-es, valamint a 328-as modell.

A második világháború alatt a BMW elsősorban a repülőgépmotorok gyártására tért át, kiemelten a Focke-Wulf Fw 190-be épített kétezer lóerős 801-es motorra.

A háború vége szintén fontos megálló, a gyár számára majdnem tragikus véggel járt. Mégis talpra állt a gyár és meg tudta tartani önállóságát.

Az önállóság elvesztése a cég pénzügyi válsága miatt (1958-59-es gyenge üzleti év) ismét aktuális lett, azonban a cég mérlegének felülvizsgálatával sikerült megmenteni a gyárat. A BMW független maradt ugyan, de a kívánt középosztályú modell fejlesztésére nem volt elegendő tőke. Ezt a problémát az allachi turbinaüzem eladása oldotta meg. Ebből a pénzből sikerült a fejlesztést megoldaniuk és egy olyan modellt kialakítani, mely nagy sikert aratott.

1994-ben átvette a Rover csoportot a kapacitás további gyors és sikeres növelése miatt, bár kapcsolata a Roverrel nem volt együttműködő, annál inkább súrlódásokkal teli volt.

A jelenlegi modelleket méretosztályonként csoportosítják. A szedánokat és kombikat páratlan, míg a kupékat és kabriókat páros szám jelöli.

vissza az oldal tetejére
MMC Autochip LinkedIn profil
MMC Autochip YouTube csatorna

Protected by Copyscape Web Plagiarism Detector
Copyright © Minden jog fenntartva | design by DC
Jogi Közlemény

MMC Autochip YouTube csatorna
MMC Autochip LinkedIn profil
a Facebookon: MMC Autochip Chiptuning Facebook oldal
Top