Chiptuning vs. Tuningbox
Motoroptimalizálás
Ügyfeleink és leendő ügyfeleink korrekt tájékoztatása volt az elsődleges cél az alábbi rovat megírásánál. Számos szakmailag megalapozatlan, marketingtől túlfűtött és plagizáló honlap elolvasása után, itt pontos helytálló információkat fog találni, melyek segítséget nyújtanak vásárlás előtt a legjobb megoldás kiválasztásában. Chiptuning Budapest 1202 Nagykőrösi út 107.
CHIPTUNING
Alapelvek
1. A motor működését a computer (ECU) vezérli, a motortérben levő jeladóktól beérkező információk alapján. Az összes jeladó adata az ECU-hoz fut be.
2. Az ECU-val a gyári OBD (EOBD, OBD2, CAN) szervizcsatlakozón keresztül lehet kommunikálni, erre tervezték és szabványosították (2000.08-tól). Ez a ma elfogadott legkorszerűbb technológia. A működési értékek pontos optimalizálása az OBD csatlakozón keresztül lehetséges.
3. A chiptuning nem zavarja meg a diagnosztikai műszerek működését, a hibatároló kiolvasása és törlése is zavartalanul elvégezhető.
4. Nem jár garanciavesztéssel, mert a gyári értékek minden esetben visszaállíthatóak.
Szoftverfrissítés esetén az új program módosítását díjmentesen végezzük.
5. A motoroptimalizálás – chiptuning – alapfeltétele, hogy minden motorfunkcióhoz tartozó paraméteren egymással összhangban módosítsunk.
A mérföldkőnek kikiáltott digitális tuningbox alapvető hiányosságokkal rendelkezik. Turbós autónál nem tud állítani a turbónyomáson, szívóbenzinesnél nem tud állítani az előgyújtáson, így a motor optimalizálására alkalmatlan.
Egyetlen jeladó értékének megváltoztatása és így hamis jel továbbítása az ECU felé
(ld. tuningbox) nem tekinthető motoroptimalizálásnak.
Az 1998 óta foglalkozik chiptuninggal, 2001-től ez a kizárólagos tevékenységi körünk. A motoroptimalizálás azaz chiptuning nem tuningbox, és a tuningbox nem chiptuning! Aki tuningboxot szeretne vásárolni, kérjük ne minket hívjon!
Chiptuning
A chiptuningot csak szakemberek végezhetik, megfelelő szaktudás és többéves szakmai tapasztalat birtokában. A motoroptimalizálás egyedi beállításokat tesz lehetővé. Ehhez nélkülözhetetlen különböző szoftverek és hardverek megléte is, amelyek folyamatos frissítése szükséges az új autótípusok megjelenése miatt. A szükséges beruházás milliós nagyságrendet képvisel, tehát joggal feltétetelezhető feltűnően olcsó chiptuning esetén a fenti feltételek hiánya.
Chiptuning során az autó computerében lévő vezérlőchipet programozzuk át, a jobb hatásfok és az optimális működés érdekében. Nincs szükség semmilyen bizonytalan eredetű elektronikai áramkör vagy doboz utólagos beszerelésére, ami plusz hibalehetőséget jelentene. A motort a saját computere tudja hibátlanul vezérelni, mivel gyárilag erre tervezték. A motortérben található összes (akár 6-8) jeladó adata a computerhez fut be, az értékek valósak, a programozás a computeren belül történik.
Chiptuninggal lehetőség van minden egyes motorfunkcióhoz tartozó paraméter egymással összhangban történő módosítására, fordulatszám és terhelés függvényében. Személyes kontaktus jön létre az ügyfél és a programozó között, így egyéni kéréseket is figyelembe tudunk venni, pl. célzottan erősíteni a gyárilag nyomatékszegény fordulatszámtartományokon. Egy jó szakember a saját szellemi tudásából profitál, (nem mások termékét árulja) az évek során tapasztalati úton, mérési eredményekkel, tesztekkel, és többezer óra számítógép előtt eltöltött idővel minden típusspecifikus ismeretet elsajátított. Itt is érvényes a mondás: „Nem minden arany ami fénylik.” – azaz nem minden chiptuning jó.
Chiptuning és diagnosztika
Egyre gyakoribb eset amikor az ügyfél azzal hív fel, hogy chiptuning van az autójában, de különböző problémák vannak vele: füstöl, sokat fogyaszt, a gázpedál túl érzékeny, aut. váltó nem vált fel az utolsó sebességi fokozatba stb. A computer adatainak kiolvasása után sokszor megdöbbentő dolgokkal kell szembesülnünk, finoman úgy fogalmaznék, hogy vannak még bátor emberek ebben az országban…
A megtalált hibákat ügyfelünkkel minden esetben közöljük és korrigáljuk. Amikor azt halljuk, hogy interneten keresztül elküldik valahová a gyári chip információit, és majd érkezik a tuningtartalom amit csak rá kell tölteni a computerre – teljesen világos hogy egy közvetítővel van dolgunk, akinek halvány sejtelme sincs a motorfunkcióhoz tartozó jelleggörbékről és a chiptuningról. Egyéni kérések teljesítése ebben az esetben nem valósulhat meg, csak drukkolhatunk hogy legalább egy átlagértékekre beállított tuningot kapunk és a motor nem fog károsodni az ismeretlen eredetű beállításoktól. Adott típusnál u.a motornál is lehetnek különbségek és vannak is: pl. VW Golf 1.6-ot szerelik Bosch, Siemens és Marelli computerrel, a különböző szoftververziókról nem is beszélve.
Az minden esetben a motor saját gyári szoftverét optimalizálja és a típusválasztásban megadott értékekre garanciát vállal.
Amitől mindenképpen óvakodjunk: sok önjelölt „mester” próbál beszivárogni a szakmába, érdemes rákérdezni, hány év gyakorlattal rendelkezik, akire az autónkat rábízzuk. Az önjelölt mester kategóriába tartozik, ha egy hasonló típusú azonban más felszereltségű autó programját töltik a computerbe. Felléphető hibajelenségek: pl. megváltozik az alapjárat, kontrollámpák világítanak, a diagnosztikai műszerek nem tudnak kommunikálni autónk computerével, legrosszabb esetben autónk be sem indul. Hosszú távon a legolcsóbb a legdrágább lehet, tehát ne csak az árra kérdezzünk rá, ha chiptuningról érdeklődünk!
Tuningbox
A tuningboxok sorozatgyártásban készülnek, az esetek többségében viszonteladók és forgalmazók árusítják, akár postai úton is megrendelhető ill. egy parkolóban is beszerelhető, szaktudást nem igényel. Széleskörű terjeszthetőség tekintetében ez vitathatatlan előnyt jelent a chiptuninghoz képest, de vásárlói szemszögből nézve max. kényelmi megoldás lehet.
A tuningbox univerzálisan alkalmazható akár több típusnál és különböző hengerűrtartalomnál is: pl. egy 1.3 Multijet Punto-hoz ugyanazt a tuningboxot ajánlják és árusítják mint az 1.9 jtd Bravo-hoz vagy Alfához vagy egy 2.3 Multijet Ducato-hoz. Típusspecifikus beállítások így természetesen nem megoldhatóak. Tuningbox alkalmazásával nincs lehetőség olyan finombeállításokra és egyéni kérések teljesítésére, amik chiptuninggal megvalósíthatóak.
A gázpedáljeladó adatai is az ECU-hoz jutnak el, a gázpedál érzékenységének beállítása egy a légtömegmérőre vagy rail szenzorra csatlakoztatott digitális tuningbox-al nem megoldható. Erre csak egy plusz tuningdoboz beszerelése nyújt lehetőséget, ami a gázpedáljeladóra van csatlakoztatva. Ez viszont fölösleges többletkiadást és még egy box beépítését jelentené. A chiptuning tartalmazza a gázpedál érzékenységének kérés szerinti beállítását külön költség felszámolása nélkül. A tuningbox be- és kiszerelése gyorsan elvégezhető különösebb szaktudás nélkül.
A tuningboxot, egy a motortérben lévő jeladó, és a computer közé csatlakoztatják. Így a jeladó jelfeszültségét vagy ellenállásértékét megváltoztatva, hamis értéket továbbít a computerhez, ami ennek alapján több üzemanyagot vagy nagyobb rendszernyomást. engedélyez. A többi motorfunkcióhoz tartozó paraméteren nem tud állítani, a különböző értékek egymáshoz hangolása nem lehetséges.
Az 1 jeladót kezelő tuningboxok felismerése egyszerű: beszereléséhez 1db gyári csatlakozót kell széthúzni a motortérben, és a boxot sorosan bekötni a megszakított áramkörbe.Az analóg és a digitális „programozható” tuningboxok működési elve u.a., hamis értéket küldenek egy jeladótól a computer felé. A digitális verzió csak annyival tud többet, hogy a jelhamisítás mértéke fordulatszám függvényében állítható.
Összefoglalva
Analóg box = egy ellenállás, vagy potméter. Digitális tuningbox = ellenállásértékét fordulatszám függvényében változtató potméter. Megjegyzendő hogy az ellenállás nem tartozik a legdrágább alkatrészek közé… A tuningboxba beépített chip vagy processzor a BOX működéséhez szükséges, és nem egyenértékű az ECU-ban található vezérlőchippel ami a MOTOR működését szabályozza. A tuningbox a computerben lévő chipben semmilyen adatot nem módosít, ezért helytelen a chiptuningbox és chipbox elnevezés, helyesen jeladótuningbox.
Léteznek valamivel jobb minőségű tuningboxok is, amelyek már 2-3 jeladót is be tudnak csapni (a 6-8-ból), az áruk általában 100.000 Ft fölött kezdődik, de ezek sem tudják szabályozni a turbónyomást. Egyes autótípusok computere nem programozható (ezek a kivételek főleg japán, koreai és amerikai gyártmányok közül kerülnek ki), ebben az esetben áthidaló megoldást jelenthet a tuningbox, amennyiben a szerényebb teljesítményménynövekedésért hajlandóak vagyunk magasabb árat fizetni.
A tuningboxok hiányosságai turbós- és szívóbenzines autóknál
Turbós autóknál, az 1-3 jeladót kezelő tuningbox több üzemanyagot juttat az égéstérbe, a többlet-üzemanyaghoz viszont több levegőre lenne szükség az optimális égés és a jobb hatásfok elérése érdekében. Ezt a többletlevegő-mennyiséget csak a turbónyomás emelésével tudjuk az égéstérbe juttatni, de ennek szabályozására a tuningbox nem képes. A szabályozás chiptuninggal megoldható, a turbónyomás 0,2-0,3 bar-os emelése esetén a turbó hosszútávon sem károsodik (gyári tartalékok, túlméretezés), ellenben a teljesítményleadás és az optimális égés szempontjából rengeteget számít. Feltöltővel rendelkező motoroknál tuningbox-szal kb. feleakkora teljesítmény- és forgatónyomatéknövekedés érhető el, mint egy szakszerűen programozott chiptuning esetében.
A szívó benzines autókhoz kapható tuningboxok, a lambda szonda vagy a légtömegmérő valós mért értékét megváltoztatva több üzemanyagot juttatnak az égéstérbe, az előgyújtást viszont nem hangolják hozzá a megváltozott üzemi viszonyokhoz. A motoroptimalizálás alaptétele, hogy a különböző pararamétereket egymással összhangban kell módosítani. Egy kiragadott paraméter megváltoztatása jelenthet némi erőnövekedést, de az optimális működéstől és az elérhető teljesítménynövekedéstől messze elmarad. A többletüzemanyag tökéletes elégetéséhez több időre van szükség, ezért elengedhetetlen az előgyújtás módosítása, amit chiptuninggal minden esetben fordulatszám és terhelés függvényében szabályozunk be.
Konkrét példa: E39 530D BMW 193LE 2002 kézi váltóval szerelve.
A fent említett autó tulajdonosa azzal keresett meg, hogy 5 hónapja egy tuningboxot szereltetett be, és az utóbbi időben az alapjárat egyenetlen és ingadozik hideg motornál, valamint már porlasztócsúcsokat is cserélt, de ez csak ideig-óráig oldotta meg a problémát (Ehhez a típushoz 1db porlasztócsúcs 90.000 Ft-ba kerül). Arra is panaszkodott, hogy teligáznál való leforgatáskor, váltásnál (gázelvétel) a motor fordulatszáma nem esik vissza, „túlpörög”. Időpontegyeztetést követően az úriember felkeresett, majd a próbakör után következett a tuningbox kiszerelése.
A rendszernyomás (rail nyomás) érzékelőjéről le volt húzva a gyári csatlakozó, kizárólag ide volt bekötve a tuningbox, ami így csak egyetlen jeladó értékének a meghamisítására volt képes.A tuningboxban található potmétert, csavarhúzóval 1-10-es skálán lehetett állítani.10-es állásban kontrollámpák gyulladtak ki, és a motor letiltott. Az ügyfél 9-es állásban használta a boxot, a mérési eredmények is erre vonatkoznak. A tuningbox a jelfeszültséget 30%-al módosította, ami a gyári 1350 bar nyomást több száz bar-ral megemelte! Ennek az irreálisan magas nyomásnövelésnek volt köszönhető, a porlasztócsúcsok idő előtti elhasználódása, valamint a váltáskor jelentkező „túlpörgés” is.
Miután minden a helyére került, kiolvastuk az autó gyári programját a szervizcsatlakozón keresztül. A chiptuning során 6 különböző paraméteren módosítottunk: üzemanyagmennyiség, befecskendezési idő, dúsítás gyorsításkor, teljesítménylimiter, turbónyomás, rail nyomás (30% helyett 5%). A tuningprogram betöltése szintén a gyári OBD csatlakozón keresztül történt, a motorháztetőt csak a tuningbox kiszerelése miatt nyitottuk föl. A tuningbox okozta problémák megszűntek, a motor nyomatékosabb lett, minden fordulatszámtartományban nagyságrendekkel jobban gyorsult, váltáskor gázelvételnél a fordulatszám megfelelően visszaesett, megszűnt a „túlpörgés”, az alapjárat kisimult és az ügyfél elégedetten távozott.
Az alábbi szakmailag megalapozatlan állításokat (idézőjelben feltüntetve) különböző tuningbox oldalakon és hirdetésekben találtuk:
- New! Erre a mondatra egy igényes kivitelben összeállított, tuningboxokat reklámozó füzetben bukkantunk rá:
„A tuningdoboz egy olyan külső tuning megoldás, amely a vezérlőegységből jövő jeleket felfogja, majd optimalizálva küldi tovább azokat a befecskendezésnek.”
Magyarázat: Nagyon hangzatos mondat, laikusok megtévesztésére kiválóan alkalmas. Az egyetlen probléma, hogy nincs értelme. Az említett jelek a jeladótól (a nevében is benne van) mennek a vezérlőegység felé és nem fordítva. A tuningbox a jeladó és a computer közé van bekötve, a box jelhamisításon kívül másra nem képes. Ez nem motoroptimalizálás! A vezérlőegység adja ki a parancsot minden motorfunkcióhoz tartozó paraméter értékének beállításához (többek között a befecskendezéshez is). A motor optimalizálása kizárólag a vezérlőprogram módosításával lehetséges.
-
New! „Programozható chiptuningbox”
Magyarázat: A chiptuningbox elnevezés a kitaláció kategóriájába tartozik. Létezik chiptuning és létezik tuningbox, ez utóbbit sok tuningbox forgalmazó chiptuning néven hirdeti. Chiptuningot viszont senki sem hirdet tuningbox néven… A chiptuning a motorvezérlő chipben található program módosítását jelenti és lehetővé teszi mindegyik motorfunkcióhoz tartozó paraméter egymással összhangban történő módosítását. A tuningbox egy motortérben elhelyezett dobozka ami hamis jelet küld a computernek. A tuningbox a motorfunkcióhoz tartozó paraméterek összehangolására és a chipben található program módosítására alkalmatlan eszköz. A programozható kifejezés is megtévesztő, egy potméter tekergetése a tuningboxon nem tekinthető programozásnak.
-
New! „Aktív részecskeszűrős (FAP-os) motorokat kizárólag digitális tuningbox-szal lehet programozni.”
Magyarázat: Szakszerűen programozott chiptuning esetén a FAP/DPF szűrő továbbra is kifogástalanul működik. Chiptuninggal pontosan beszabályozható a levegő és az üzemanyag mennyisége részterheléskor, gyorsításkor fordulatszám és terhelés függvényében motorhőmérséklet és külső hőmérséklet figyelembevételével. Ezzel szemben sok ügyfelünk aki korábban tuningbox-szal kísérletezett, panaszkodott eltömődött részekeszűrőre, hibaüzenetekre és vészprogramra állásra amit a tuningbox okozott.
-
New! „A gyári csatlakozós digitális chip tuningdobozok optimalizálják a jármű teljesítményét és fogyasztását. Gyakorlati tapasztalatok bizonyítják, hogy a motoroptimalizálás révén a károsanyag-kibocsátás, füstképződés is csökken, így akár a részecskeszűrő élettartama is növekedhet!”
Magyarázat: Tuningbox beszerelésekor a tuningbox forgalmazója nem olvassa ki a vezérlőegységből a gyári programot, ehhez a művelethez semmilyen eszköze nincs (pedig egy adott autótípushoz sok különböző szoftververzió létezik) így a motoroptimalizálás kivitelezhetetlen, hiszen azt sem tudja melyik szoftververzióhoz kellene optimalizálni a motor működését.
A gyakorlati tapasztalatok azt bizonyítják, hogy tuningbox beépítésével a füstképződés nő és a részecskeszűrő élettartama csökken, mivel a tuningbox nem képes állítani a turbónyomáson csak az üzemanyag mennyiségén, így a motor a többlet üzemanyaghoz nem kapja meg a szükséges több levegőt, tehát az üzemanyag/levegő helyes aránya felborul.
Tény hogy a tuningbox csak gyári csatlakozós lehet, mivel másképp nem lehetne bekötni…
De a gyári csatlakozó messze nem azt jelenti hogy a tuningboxot az autó gyártója adta ki, magyarul a sugallat ellenére ez nem gyári tuningbox!
Még egy észrevétel: Számos tuningbox oldal blőd kijelentéseinek megcáfolása után, az elmúlt évek alatt megfigyelhető volt az a tendencia (jelenleg is az) hogy a megcáfolt állításokat egy idő után törlik és kitalálnak újabbakat, melyek egy laikus érdeklődő számára első olvasatra hitelesnek tűnhetnek, így megtévesztésre alkalmasak. Amint időm engedi foglalkoznom kell ezzel a jelenséggel, mert fontosnak tartom hogy az ügyfelek valós és szakmailag alátámasztott tájékoztatást kapjanak. Kényelmes megoldásnak tűnhet egy tuningbox oldalon a „Kosárba teszem” gombra kattintani, de egyrészt ez később sok problémát generálhat, másrészt a chiptuning és a motoroptimalizálás nem így működik. Webshop megrendelésnél nincs semmilyen személyes kontaktus, így az egyéni igények teljesítése fel sem merülhet. Chiptuning esetén, ami az autó saját gyári szoftverének módosítását jelenti mindez megvalósítható, akinek szívügye az autója a kényelem helyett inkább a jobb megoldást fogja választani, ami hosszú távon sem káros a motor működésére. -
„Chiptuning során a motort meg kell bontani.”
Magyarázat: Sohasem kell megbontani a motort chiptuninghoz. A motor és a computer két különálló egységet képez, a vezérlőegység gyakran nem a motortérben, hanem az utastérben található. (Nyilvánvaló, hogy a fenti állítás „szerzője” alapvető szakmai ismeretekkel sem rendelkezik.)
-
„A chiptuning irreverzibilis (visszafordíthatatlan).”
Magyarázat: A gyári értékek minden esetben visszaállíthatóak.
2000.08-tól minden autó rendelkezik szabványos OBD csatlakozóval. Ezen autók 95%-át szervizcsatlakozón keresztül programozzuk, a gyári állapot visszatöltése általában 2-3 percet vesz igénybe. A maradék 5% esetében és régebbi típusoknál szükség van a computer kiszerelésére, amit általában 4 db csavar rögzít. Ha a computer nem rendelkezik újraprogramozható chip-pel, 98′ előtti típusoknál szükség van a chip cseréjére. A computert ehhez a művelethez nem kell darabokra bontani, csupán a fedelét kell eltávolítani. A gyári értékek visszaállítása ebben az esetben 15-30 perc. -
New! „A chip tuning extrém igénybevételnek teszi ki a motort.”
Magyarázat: A chiptuning során 6-8 motorfunkcióhoz paraméteren emelünk 5-10%-ot egymással összhangban, és ezek az értékek adódnak össze. Ezzel szemben az 1 jeladóra csatlakoztatott tuningbox csak 1 paraméteren állít, ezen viszont akár 30-40%-al megemeli az eredeti értéket. Így az adott jeladóhoz tartozó alkatrész fokozott igénybevételnek lesz kitéve és belátható időn belül cserére szorul. Nagyon látványos, amikor mindenféle digitális kütyüt rákötnek a tuningboxra és programozzák, de ha a box mindössze 1 jeladóra csatlakozik, akár a NASA számítógépét is ráköthetnék, akkor is csak 1 paraméteren tud állítani.
Példa: Ön mit választana, ha zenét szeretne hallgatni? Egy 1 hangszórós mono „hangrendszer”-t 1 db potméterrel, vagy egy 7.1-es hangrendszert mind a 8 db hangszóróra egy külön keverőpultot csatlakoztatva. Kb. ennyi a különbség beállítási lehetőségben a tuningbox és a chiptuning között, és a hangerőt feltekerve a mono hangfal membránja már rég kiszakadt, amikor 7.1 még csak fél hangerőn van. Természetesen létezik extrém chiptuning is versenycélra, de utcai használatra az adatok módosítása minden esetben a gyári határértékeken belül történik. -
„20-30%-os teljesítménynövelés benzines és dízelautóknál is.”
Magyarázat: Feltöltő nélküli (szívó) benzines autóknál, típustól függően 10-12%-os teljesítménynövekedés érhető el chiptuning alkalmazásával (tuningbox-szal esetleg 5%). Mechanikai átalakítások nélkül, pusztán egy tuningbox beszerelésével a 20%-os teljesítménynövekedés megvalósíthatatlan.
-
„VW Passat 1.9 PD TDI 130LE, tuningbox-szal 180 LE.”
Magyarázat: Turbónyomás növelése nélkül, ez az állítás szintén a lehetetlen kategóriába tartozik, +20LE a reális érték, a feltüntetett +50LE helyett. Chiptuninggal megoldható a +50LE, erről hivatalos mérési lappal rendelkezünk, ami a Referencia menü alatt megtekinthető.
-
„Mercedes 300CDI 231LE, tuningbox-szal 286LE”
No comment.
-
„A tuningbox beszerelése után is a mérnökök által kifejlesztett motorvezérlő program hajtja az autót.”
A tuningbox hamis jelet küld a computernek, de az így befecskendezett többletüzemanyaghoz nincs hozzáhangolva a szükséges plusz levegő mennyisége (a tuningbox nem tud állítani a turbónyomáson). A mérnökök által kifejlesztett motorvezérlő programban található értékek egyensúlya így felborul.
-
„Chiptuninggal extrém teljesítménynövekedés érhető el, mert nem a mérnökök által kifejlesztett program hajtja az autót, hanem egy egyedileg írt chiptuning program, amely a gyári határértékeket figyelmen kívül hagyja.”
Ügyfeleink akkor keresnek meg minket, ha a mérnökök által kifejlesztett sorozatgyártásra szánt (átlagigényeket kiszolgáló) gyári vezérlőprogram nem illeszkedik az igényeikhez, vezetési stílusukhoz, illetve nincsenek megelégedve autójuk menetteljesítményével. A program módosítása az ügyfél kéréseinek megfelelően készül, utcai használatra minden esetben a gyári tartalékokon belül (ez a leggyakoribb kérés) így extrém teljesítménynövelésről és extrém igénybevételről normál chiptuning esetén nem beszélhetünk. A chiptuning lényege az értékek igény szerinti helyes beállítása, korrigálva az adott típus gyenge pontjait (pl. nyomatékszegény kis fordulaton, tompa gázpdálreakció stb.) Chiptuninggal a turbónyomás fordulatszám függvényében szabályozható összhangban az üzemanyag mennyiségével, így a mérnökök által kifejlesztett program eredeti arányai megmaradnak, az üzemanyag/levegő helyes aránya fenntartható.
-
„Joggal teheti fel bárki a kérdést, hogy mivel tud többet a chiptuning azzal, hogy az általa módosított hamis vagy elcsalt jeleket összehangolja?
Hamis jel csak akkor érkezik a computerhez ha elromlik egy szenzor, vagy tuningbox van beszerelve a szenzor és a computer közé.
-
„A chiptuning beszerelésének mindig nyoma marad.”
A 2000-től gyártott autókban újraprogramozható chip van, ezért semmit sem kell beszerelni így nyomok sincsenek. Nincs tudomásunk olyan autótípusról, amire a gyártó több mint 10 év garanciát vállal.
-
„A chiptuning eltávolítása nehézkes és bonyolult, esetenként nem megoldható, a szoftverprogramozások száma korlátozott.”
A gyári állapot visszaállítása rutinművelet, a lehetséges szoftverprogramozások száma korlátlan és mindig megoldható.
-
„A sajnos igen gyakori,olcsó, sarki sufni tuningtól eltekintve a chiptuning drága, mivel legtöbbször egy külföldi tuningcégtől kell lekérni a módosító szoftverprogramot.”
A sajnos kategóriába tartozó chiptuningosok tevékenysége nem mérvadó, pár rosszul megírt program után senki sem bízza rájuk az autóját. Ha egy chiptuning gyanúsan olcsó (pl. turbodiesel tuning már 40e-től) annak nyilván oka van. Közvetítők kéregetnek külföldi tuningcégtől „módosító szoftverprogramot”. 10 év tapasztalat fölött egy chiptuningos ezt önállóan meg tudja oldani, ugyanakkor arra is volt már példa hogy egy szoftverfrissített modellnél visszaköszöntek a chiptuningos szakember tesztekkel és mérésekkel kikísérletezett módosításai.
-
„Minőségi tuningboxok esetén a gyári hibajelző rendszer megmarad, ezért nem lehet a motort a gyártó által megadott felső toleranciaértéken túl tuningolni.”
Sajnos lehet, és sok esetben ehhez elég feljebbtekerni egy potmétert amit egy laikus ügyfél is megtehet, miközben nem is sejti hogy a nagynyomású szivattyú(k) és a porlasztócsúcsok terhelése ezzel a művelettel extrémen túllépi a „gyártó által megadott felső toleranciaértéket”. A gyári hibajelző rendszer szerencsére tényleg megmarad, több típus esetében akár 1 héten belül hibát jelez tuningbox használata esetén. Turbodiesel részecskeszűrős autók esetében a koromszűrő eltömődése majd a motor vészüzemre állása egyenes következménye annak, hogy a tuningbox nem állítja hozzá a turbónyomást (a tüzelőanyag elégetéséhez szükséges optimális levegőmennyiséget) a box által engedélyezett plusz üzemanyaghoz.
-
„A chiptuning fogyasztásnövekedést von maga után, nem gazdaságos.”
A tapasztalatok és ügyfeleink visszajelzései fogyasztáscsökkenésről számolnak be, úgy tűnik mégis gazdaságos. Ráadásul a porlasztócsúcsokat sem kell néhány év után kicserélni, mint egyes tuningboxok esetében.